درگیری شیعیان حوثی و تکفیری ها در یمن + فیلم

سه شنبه 15 بهمن 1392 - 16:17

صنعاء(العالم)- درگیری حوثی ها و عناصر تکفیری تحت حمایت آل الاحمر در شمال یمن ادامه دارد.

خبرنگار شبکه العالم روز سه شنبه از یمن گزارش داد، با ادامه درگیری ها میان مبارزان گروه حوثی انصار الله و شبه نظامیان تکفیری تحت حمایت آل الاحمر در برخی از مناطق استان عمران در شمال یمن، گروه های سیاسی درباره احتمال تاثیرگذاری این درگیری ها بر اوضاع سیاسی یمن اظهار نگرانی کرده اند.

براساس این گزارش ، به دنبال کنترل گروه انصارالله بر مناطق حوث ، الخمری و دنان؛ درگیری ها به طور پراکنده در مناطق دیگر ادامه یافت و دراین حال کمیته میانجی گری وابسته به ریاست جمهوری یمن ، به تلاش های خود برای برقراری آتش بس می دهد.

برخی طرف ها این وضعیت را ناشی از ضعف عملکرد دولت یمن و نامشخص بودن موضع آن می دانند.

" عبد الله الشامي" تحلیلگر مسائل سیاسی یمن در مصاحبه با شبکه خبری العالم گفت: مسئولان یمنی همچنان قادر نیستند که به عنوان قدرت حاکم تعامل کنند و تصمیم گیری نمایند.

وی افزود عبد ربه منصور هادي رئیس جمهور یمن تصمیماتی را برای عقب نشینی ارتش یا جلوگیری از دخالت آن در درگیری ها اتخاذ کرده است ، اما این تصمیمات راه به جایی نمی برد.

حوثی ها تلاش برخی از طرف های شریک قدرت در متشنج کردن اوضاع میدانی به ویژه درشرایط فعلی را علت ضد و نقیض بودن موضع مسئولان دولت یمن می دانند و معتقدند که این طرف ها برای کاهش تحرکات انصارالله در مناطق استقرار آن ها تلاش می کنند.

" علي البخيتي " از رهبران گروه انصارالله درگفتگو با خبرنگار شبکه العالم ، اظهار داشت: آل الاحمر واخوان المسلمین همواره تلاش می کنند تا از گسترش نفوذ سیاسی و فرهنگی جنبش انصارالله جلوگیری کنند.

البخيتي افزود : ساکنان این منطقه از طرفداران حوثی ها انتقام گرفتند و به ظلمی که بیش از 40 ساله متحمل شدند ، پایان دادند.

تشدید درگیری ها در مناطق شمالی یمن ، موجب نگرانی گروه های سیاسی این کشور شده است و این گروه ها براین باورند که این درگیری ها می تواند بر وضعیت سیاسی تاثیرگذار باشد و تلاش های جاری در زمینه گفتگوی ملی و تدوین قانون اساسی جدید کشور را با شکست روبرو کند.

به گزارش خبرنگار العالم از یمن، بازتاب این درگیری ها فقط اوضاع سیاسی را تحت تاثیر خود قرار نداده است ، بلکه مردم یمن نیز با برگزاری تظاهرات ، مخالفت خود را با طرح برنامه ریزی شده برای حمله به حوثی ها و شریک کردن ارتش در درگیری ها ضد آنان (حوثی ها) اعلام کردند.

"احمد الجنيد " از مسئولان ائتلاف "جوانان پایداری" در مصاحبه با شبکه العالم گفت: ارتش با نیروها و تانک های خود در درگیریها مشارکت می کند و خواسته ما ، بازخواست گروه هایی است که نیروهای مسلح را به سمت جنگ با مردم یمن سوق می دهند.

معترضان یمنی نیز گفته اند که درگیری های اخیر در راستای توطئه ای بی فایده با حمایت طرف های داخلی و خارجی به منظور روشن کردن آتش فتنه طایفه ای در یمن روی می دهد.


4-08:40

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها