کارخانه «اسرائیلی» تولید پهپاد در مغرب 

کارخانه «اسرائیلی» تولید پهپاد در مغرب 
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 - 14:44

شرکت "بلوبرد" وابسته به رژیم صهیونیستی، از افتتاح قریب الوقوع یک کارخانه تولید پهپاد در مغرب خبر داد و تأکید کرد که قبلاً این کارخانه  تأسیس شده و «فرایند تولید در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

العالم-مغرب

بنابر این گزارش، رونن نادیر، مدیراجرایی شرکت "بلوبرد" رژیم صهیونیستی، به روزنامه (Zona Military) گفت که این شرکت قبلاً کارخانه تولید پهپاد در مغرب را تأسیس کرده و انتظار می‌رود تولید به زودی آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه افتتاح این کارخانه متعلق به یکی از مهم‌ترین شرکت‌های نظامی وابسته به این رژیم ، روابط اسرائیل و مغرب را تقویت کرده و به سرعت آن‌ را توسعه می‌دهد، خاطرنشان کرد: رباط اخیرا چندین قرارداد تسلیحاتی با تل‌آویو منعقد کرده است. ”

وی در این رابطه خاطرنشان کرد: اسرائیل و مغرب در فوریه 2023 قراردادی به ارزش 500 میلیون دلار برای ارائه سامانه پدافند هوایی و موشکی «باراک ام ایکس» ساخته شده توسط شرکتی وابسته به این رژیم، به این کشور منعقد کردند. مغرب همچنین در سال 2021 سامانه «اسکای هوک دوم » را برای مبارزه با هواپیماهای بدون سرنشین از «اسرائیل» خریداری کرد.

روزنامه رای الیوم در این باره نوشت: باراک ام ایکس یک سامانه پدافند هوایی چند منظوره است که برای مقابله با تهدیدات موشکی و هوایی طراحی شده است. این موشک بر روی سکوهای دریایی و زمینی عمل می کند و از خانواده موشک های باراک است.

به گفته همین منبع، مغرب همچنین 150 پهپاد ساخت یک شرکت وابسته به رژیم صهیونیستی و همچنین سامانه‌های تسلیحاتی گسترده (SpyX) ساخت همین شرکت را خریداری کرده است.

به گزارش وب سایت نظامی آفریقا، متخصص در امور نظامی ،گزارش اخیر درباره خرید هواپیماهای بدون سرنشین در قاره آفریقا نشان داده است که مراکش در صدر فهرست کشورهای آفریقایی است که بیشترین پهپادها را در اختیار دارد، زیرا مجموع پهپادهای خریداری شده توسط نیروهای مسلح میان سال های 1980 تا 2024، در مجموع به 233 هواپیمای بدون سرنشین رسیده است.

مغرب پس از مصر با زرادخانه ای به ظرفیت بیش از 260 پهپاد ، در رده دوم قاهره آفریقا در خرید هواپیماهای بدون سرنشین و نیجریه با 177 فروند در رتبه سوم در میان ارتش های آفریقایی قرار دارد.

بر اساس داده‌های وب‌سایت تخصصی امور نظامی آفریقا، نیروهای مسلح سلطنتی دارای حدود 160 هواپیمای ساخت رژیم اسرائیل، به اضافه 26 هواپیمای بدون سرنشین نظامی ساخت آمریکا و 19 هواپیمای تولید شده توسط کارخانه‌های دفاعی ترکیه هستند که همگی هواپیماهای دارای بال ثابت هستند.

پربیننده ترین خبرها